Mettre en place des actions de prévention des violences sexistes et sexuelles au travail (VSST)

Mettre en place des actions de prévention des violences sexistes et sexuelles au travail (VSST)

2 hours 30 minutes workshop

Training code : VSST3

PUBLIC

all adults

PREREQUISITES

no prerequisites

DURATION

2 hours 30 minutes

TERMS AND CONDITIONS

face-to-face or
by videoconference

Cet atelier collaboratif permet d’interroger ses forces et ses limites concernant la gestion des violences sexistes et sexuelles au travail (VSST) et leur prévention. Une réflexion sera ouverte sur l’adoption d’une juste posture dans la mise en place d’actions de prévention, pour une meilleure prise en compte des différentes postures face à un changement culturel et une meilleure protection des employés.

Cet atelier est l’occasion d’un échange avec les participants, pour répondre à leurs questions, leurs craintes et leurs interrogations concernant la mise en place d’actions de prévention des VSST.

OBJECTIVES

  • Appréhender le rôle et les missions des personnes en responsabilité (référents VSS/Égalité, direction, ressources humaines, responsables d’équipe, CE, etc.)
  • Découvrir et comprendre les obligations légales de chacun dans la prévention et la gestion des VSST
  • Connaître les différents types de signalement et les structures d’aide
  • Découvrir différentes actions de prévention des VSST

PROGRAM

  • Welcome, presentation of the speaker and the workshop
  • Introductory quiz
  • État des lieux des protocoles en place au sein de la structure
  • Difficultés dans la mise en place d’actions de prévention
  • Techniques de repérage, de soutien, de signalement
  • Obligations légales
  • Workshop conclusion and evaluation

CONTENTS

  • Données épidémiologiques sur les VSST
  • Apports théoriques sur les VSST
  • Actions de prévention spécifiques
  • Aide au soutien des personnes impliquées
  • Legal contributions

TEACHING METHODS AND RESOURCES

  • Theoretical/cognitive input supported by a slide show and video
  • Ethical reflection illustrated by clinical or situational vignettes
  • Reflective analysis of professional practices and clinical illustrations
  • Distribution of prevention materials specific to each participant
    (in videoconference, links to materials in digital format)

ASSESSMENT OF ACHIEVEMENTS

Evaluation of participant satisfaction using a personal questionnaire on the achievement of objectives, the workshop program, facilitation methods and the overall quality of the intervention.

LOGISTICS

By video : Provide a camera and an operational microphone for each person, and a sufficient connection to ensure smooth exchanges during the workshop.

Face-to-face : Provide a video projector with an HDMI cable long enough to reach the speaker, and a system enabling sound diffusion via HDMI or 3.5mm jack. Provide rooms to divide participants into 3 to 5 sub-groups of 3 to 5 people.

TERMS AND CONDITIONS

Certificate of participation
Prior learning assessment test (opt.)

INTERVENANT

Sébastien BROCHOT,
Preventer and trainer
This workshop can be adapted for access by people with disabilities.

Rates not subject to VAT :
Visio (max. 20 people) : 500 euros
Face-to-face, 8 to 12 people : 750 euros
Face-to-face, 13 to 18 people: 850 euros

Fixed cost: €600 face-to-face,
excluding travel expenses,
reserved for ASE / PJJ structures.

Travel packages :
Paris intra-muros : free of charge
inner suburbs: +50 euros
Other destinations : on request

Training offered by bonheur.fr in partnership withAssociation Une Vie

Training provider registered under the number 11756340375
to the Prefect of the Île-de-France region.

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